W pełni
profesjonalny system zarządzania flotą pojazdów lub maszyn
roboczych.
Głównym urządzeniem systemu jest zamontowany w pojeździe
moduł główny, automatycznie rejestrujący parametry pracy pojazdu.

Moduł główny MotoGrafu – jest to specjalizowany, programowalny
komputer rejestrujący głównie:
- Przebytą drogę
- Spalane paliwo
- Dodatkowe paliwo (np. ogrzanie)
- Pracę dowolnego sprzętu (np.: dźwig, pompy)
- Obroty silnika
- Położenie pojazdu
- Temperaturę w różnych miejscach
- Sygnał ciśnienia oleju
Do modułu przyłączone powinny być:
- klawiatura komputera pokładowego (opcjonalnie)
- kieszeń na brelok kierowcy (opcjonalnie)
- system telefoniczny GSM/GPRS z systemem głośno mówiącym
- satelitarny system GPS
- układ pomiaru paliwa
Jako opcja może być przyłączony Palmtop z odpowiednim
oprogramowaniem nawigacyjnym oraz radiowy identyfikator obecności
kierowcy.
W module głównym rejestrowany będzie przebieg eksploatacji pojazdu.
Pojemność pamięci w module wystarczy na zarejestrowanie ok. 5.000 km
przy gęstości zapisu satelitarnego co 25 m. Przy zmianie gęstości
zapisu zwiększa się automatycznie obszar pamięci. Po zapisaniu całego
obszaru pamięci następuje przewinięcie tej pamięci, wówczas
najstarsze dane są zamazywane i w tym miejscu są zapisywane nowe dane.
Oprócz danych z przebiegu długoterminowej
eksploatacji pojazdu w module głównym zapisywany jest również w sposób
ciągły zapis ostatnich 2 000 m z rozdzielczością 1 metrową.
Dołączona klawiatura alfanumeryczna pozwala na:
- wypisywanie kart drogowych
- wpisywanie tankowań
- wpisanie różnego rodzaju kosztów ponoszonych przez kierowcę
- wysyłanie SMS – ów
- obsług telefonu komórkowego
- wysyłanie i odbieranie poczty elektronicznej
- obsługę oprogramowania na palmtopie
Łączność z pojazdem umożliwia modem G18 przeznaczony do transmisji
danych i głosu w sieci telefonii komórkowej. Umożliwia on:
- prowadzenie rozmów telefonicznych w sposób głośnomówiący
- przesyłanie SMS – ów
- transmisję danych w trybie „peer to peer” czyli bezpośredni z
pojazdu do komputera
- stałe podłączenie do sieci rozległej i transmisję w trybie GPRS
Ponieważ transmisja GPRS oparta jest na zasadzie protokołu IP, każdy
terminal podczas nawiązywania sesji transmisji danych łączy się z
punktem APN (Access Point Name). Prywatny punkt dostępowy jest usługą,
umożliwiającą zdefiniowanie adresu sieciowego w zasobach klienta.
Dostęp do APN–u może odbywać się w następujący sposób:
- przez łącze typu POLPAK – T. Koszty zestawienia i utrzymania
łącza do sieci Plus GSM pokrywa klient i dla tego APN – a
przydzielony jest oddzielny zestaw adresów IP.
- za pośrednictwem protokołu IP – SEC w sieci Internet. W tym
przypadku klient powinien dysponować stałym łączem do Internetu
dowolnego dostawcy.
System opiera się głownie na opłaceniu abonamentu za korzystaniu z
kart SIM operatorów telefonów GSM jak również utrzymanie serwera
systemu.
Niezaprzeczalną zaletą systemu są jego
rozbudowane możliwości statystyczne. Program obsługi dzieli się na dwa
oddzielne moduły. Jeden odpowiedzialny za kontrolę bieżącej pozycji
pojazdów i drugi odpowiedzialny za zestawienia statystyczne.
Możliwości programu statystycznego są
przeogromne - począwszy od rejestracji czasów pracy poszczególnych
kierowców na poszczególnych samochodach, poprzez wykresy zużycia paliwa
w czasie, jazdy na poszczególnych biegach do określenia kosztów stałych
pojazdu oraz rentowności frachtów.
powrót
|