Informacja prasowa
Ministerstwa Transportu i
Gospodarki Morskiej
Nowelizacja ustawy Prawo o
ruchu drogowym
27 lipca br. Sejm przyjął
rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym. Projekt będzie
jeszcze rozpatrywany przez Senat.
Przyjęte ważniejsze zmiany:
-
Wprowadzenie pojęcia
autobusu szkolnego przeznaczonego do przewozu dzieci do szkoły, który
powinien być barwy pomarańczowej i mieć oznaczenia w postaci tablic z
napisem "autobus szkolny"
-
Określenie obowiązków
innych kierowców wobec autobusu szkolnego takich, jak zachowanie
szczególnej ostrożności przy przejeżdżaniu obok niego, umożliwienie
włączenia się do ruchu tego autobusu na zasadach analogicznych, jak
dla autobusów korzystających z przystanków komunikacji publicznej położonych
na obszarze zabudowanym oraz obowiązek zatrzymania się, jeżeli
kierowca autobusu szkolnego podaje sygnał "stop"
-
Wprowadzenie "karty
parkingowej" dla osób niepełnosprawnych
-
Przywrócenie obowiązującej
do 31 grudnia 1997 r. zasady ruchu motorowerów po poboczu
-
Uporządkowanie
problematyki ruchu rowerów (wprowadzenie obowiązku zachowania
szczególnej ostrożności przez kierujących pojazdami zbliżającymi
się do przejazdów rowerowych, uporządkowanie korzystania przez
rowerzystów z chodnika w tym m.in. określenie na 2 m minimalnej
szerokości chodnika, po którym może poruszać się rower,
zmniejszenie prędkości rowerzysty jadącego po chodniku, zobowiązanie
go do zachowania szczególnej ostrożności i ustępowania miejsca
pieszym, umożliwienie wspólnej jazdy po drodze rodziców z dzieckiem
poniżej 10 lat na zasadach określonych dla ruchu pieszych)
-
Precyzyjne określenie
wieku (do 12 lat) i wzrostu (do 150 cm) dziecka, które powinno być
przewożone w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia
dzieci pojazdem samochodowym wyposażonym w pasy bezpieczeństwa
-
Jednoznaczne określenie,
sytuacji w których zabrania się używania przez kierowcę telefonu
komórkowego - gdy wymaga to trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku
-
Wprowadzenie instytucji
przejęcia na rzecz skarbu państwa lub gminy pojazdów porzuconych lub
usuniętych z drogi, które nie zostały odebrane przez uprawnioną osobę
w terminie 6 miesięcy od dnia usunięcia
-
Zwiększenie uprawnień służb
granicznych, które będą miały możliwość odmowy przekroczenia
granicy przez pojazd kierowany przez osobę znajdującą się pod wpływem
alkoholu lub innego środka podobnie działającego oraz przez osobę
nie posiadającą przy sobie wymaganych dokumentów (m.in. dotyczących
ubezpieczenia OC), a także przez pojazd w niewłaściwym stanie
technicznym i pojazd przekraczający dopuszczalną masę całkowitą lub
naciski osi
-
Wprowadzenie badania
pojazdu przed każdą kolejną rejestracją w celu ustalenia jego
oryginalności, co pozwoli na bardzo duże ograniczenie kradzieży
pojazdów (badanie to dotyczyć będzie pojazdów zarejestrowanych po
raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2001 r.)
-
Wprowadzenie zakazu
dokonywania zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu oraz
zakazu wymiany nadwozia, podwozia lub ramy, co zapobiec ma m.in.
obchodzeniu zakazu rejestracji składaków
-
Objęcie reglamentacją
produkcji i dystrybucji tablic rejestracyjnych - wprowadzenie zezwoleń
na produkcję tablic i kontroli jej przebiegu
-
Umożliwienie
odzyskiwania ze złomowisk pojazdów mających charakter zabytkowy lub
unikatowy i ich ponownej rejestracji
-
Uregulowanie statusu
zawodu rzeczoznawcy
-
Zniesienie rejonizacji
badań technicznych pojazdów
-
Podniesienie wieku
wymaganego dla uzyskania prawa jazdy kategorii A lub B z 17 na 18 lat
(przy czym osoby, które ukończyły kurs lub są w jego trakcie w dniu
wejścia w życie ustawy będą mogły uzyskać prawo jazdy pomimo nie
ukończenia wymaganego wieku)
-
Ułatwienie uzyskania
prawa jazdy kategorii C, D lub E (dotychczas uzyskanie tych kategorii
uzależnione było od posiadania innego uprawnienia z czym wiązała się
konieczność poniesienia kosztów za jego wydanie, teraz wystarczy ukończyć
kurs i zdać egzamin w zakresie wymaganej podstawowej kategorii)
-
Wprowadzenie dodatkowych
badań psychologicznych dla posiadaczy świadectw kwalifikacji w wieku
55 lat oraz dla osób zatrzymanych za jazdę w stanie nietrzeźwości
-
Zmniejszenie częstotliwości
badań lekarskich dla posiadaczy świadectw kwalifikacji - co 5 lat do
55 roku życia niezależnie od kategorii i następnie corocznie
-
Wprowadzenie obowiązku
ponoszenia kosztów przez pracodawców za wykonywane badania
zatrudnionych przez nich kierowców
-
Wprowadzenie unijnych
wymagań do wydania świadectwa kwalifikacji dla kierowców.
Sejm nie przyjął następujących
propozycji:
- ograniczenia dopuszczalnej
prędkości na obszarze zabudowanym do 50 km/h - propozycja rządowa,
- wprowadzenia całodobowego obowiązku używania świateł zewnętrznych
pojazdu - propozycja rządowa,
- wprowadzenia obowiązku używania hełmów ochronnych przez rowerzystów -
propozycja poselska,
- wprowadzenie obowiązku używania po zmierzchu elementów odblaskowych
przez pieszych poruszających się poza obszarem zabudowanym - propozycja
poselska.
Jednocześnie nie przyjmując
ww. propozycji Sejm zlikwidował:
a) istniejący obowiązek używania
po zmierzchu elementów odblaskowych przez dzieci do lat 15,
b) istniejący obowiązek używania świateł mijania przez całą dobę
przez motocykle, motorowery i tramwaje.
Wejście w życie ustawy:
1 stycznia 2002 r., a w
zakresie wymaganego wieku 18 lat dla kandydatów na prawo jazdy kategorii A
i B 1 czerwca 2002 r. (przy czym osoby, które ukończyły kurs lub są w
jego trakcie w tym dniu będą mogły uzyskać prawo jazdy pomimo nie ukończenia
wymaganego wieku).
Ocena:
Ustawa jako całość pozwoli
na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wprowadzone zmiany m.in. w
zakresie wykonywania badań technicznych pojazdów, szkolenia kierowców
dostosowują przepisy ruchu drogowego do wymagań Prawa działalności
gospodarczej. Nowe rozwiązanie - wprowadzenie badania pojazdu kończącego
się wydaniem świadectwa oryginalności pozwoli na zmniejszenie liczby
kradzionych pojazdów. Ustawa dostosowuje wszystkie upoważnienia ustawowe
zawarte w Prawie o ruchu drogowym do wymagań Konstytucji RP wprowadzając
wytyczne dla władz wykonawczych. Jednocześnie Resort będzie prowadził
działania mające na celu przekonanie Senatu o konieczności wprowadzenia
prędkości 50 km/h na obszarze zabudowanym oraz przywrócenia dotychczas
istniejącego obowiązku używania elementów odblaskowych po zmierzchu
przez dzieci oraz jazdy motocyklami, motorowerami i pojazdami szynowymi z włączonymi
światłami mijania.
Źródło: KOMUNIKAT PRASOWY
MTiGM; Opracowanie: Rzecznik Prasowy Izabella Łyś-Gorzkowska;
TGM-3/066/0102/2001
|